jakt nödvändig (?)

Alla i min släkt på pappas sida är jägare. Min pappa var det oxå men slutade för några år sen. Själv har jag aldrig kunnat döda en mygga. Inte ens såna små insekter som min mamma refererar som blomfluga, eller som jag tror vissa andra säger: fruktfluga.

Men jag tror att jakt är nödvändig ändå. Inte nöjesjakt då, men jakten för att förhindra djursjukdomar som uppkommer om djuren blir för många. Jag tror inte att det är någon skillnad på människor och djur i den frågan. Teorin om hur Aids/HIV uppkom är att slavar som fraktades från Afrika utvecklade sjukdomen/smittan på grund av de dåliga livsvillkoren på båtarna de fraktades i. Fast det skulle ju aldrig i vårt samhälle fungera att döda några människor för att hindra att sjukdomar sprids.

Då blir en naturlig fråga om det i så fall är etiskt att döda djur, när det inte är etiskt att döda människor. Jag vet inte vad jag ska svara på det. Själv skulle jag nog hellre svälta ihjäl än döda ett djur. Fast det innebär inte att jag är 100% vegetarian hela tiden. Det är svårt i ett samhälle som är så fokuserat på kött känner jag och där många människor inte accepterar att man är vegetarian.

Kommentarer
Postat av: Sandra

jag har bara hört den om någon som hade sex med en apa...

Postat av: Sparkle

sjukt :)

2005-11-05 @ 11:18:59
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Mike

Jakt är nödvändigt av en anledning i princip: djur har ingen mekanism för att begränsa sin egen befolkning. De förökar sig så mycket som de går, och när de blir för många så äter de helt enkelt upp skogen och dör sen av svält. Eftersom folk inte känner att är helt populärt med vargflockar som kubbar runt i våra svampskogar så måste vi själva även begränsa befolkningarna.
Att nu detta används som en ursäkt för en massa gubbar att åka ut i skogen, dricka whisky och ljuga för varandra är en annan sak ;)
/Mike

Och sex med en apa? wtf? :P

2005-11-07 @ 00:14:05
Postat av: Sparkle

Jo, Mike du uttryckte dig väldigt bra.

2005-11-07 @ 08:56:04
URL: http://sparkle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback