Londondagboken: Tisdagen den 1 september 2009

Vaknade på morgonen och kände att jag hade fasligt ont i halsen. Men jag hade inget val idag är första dagen på jobbet på byrån. Jag är tvungen att gå. Jag kom till High Street Kensington lite tidigt, lite för tidigt till och med, men det gav mig tid att promenera lite längs High Street Kensington. Lite längre ner på gatan hittade jag en butik som sålde elektronik. Det var riktigt tur, för det visade sig nämligen att laptop-sladden av någon lustig anledning inte gick in i min universalladdare, så jag var tvungen att köpa en ny. Blev verkligen lycklig när jag hittade butiken och kände mig faktiskt ganska duktig också. När sladden var köpt begav jag mig till kontoret, men var för tidig, så promenerade återigen gatan ner. Jag mötte då två nyckelpersoner på firman. Jag kände igen dem från bilderna på hemsidan. Jag hoppades att de inte skulle minnas mig när jag skulle gå in på kontoret typ tio minuter eller en kvart senare. När jag väl kom till kontoret fick jag träffa Chef 2 (som jag kallar honom). Jag blev sedan snabbt presenterad för de andra. Den kvinnliga juristen som jag skall jobba med hade dock semester. Det som händer sedan är att jag får sitta i ett mötesrum med Chef 2, där han förklarar lite om jobbet och vad jag förväntas göra med mera. Mötet tar cirka en kvart. Därefter för jag lära mig hur man skall göra med inkommande post. Inkommande post är nämligen mitt ansvar från och med nu. De hanterar inkommande post ytterst seriöst. Varenda inkommande dokument och dess kuvert, utom reklam, skall nämligen datumstämplas och skannas. Såvida det inte är ett officiellt dokument förstås. Då skall det absolut inte datumstämplas. Sedan måste man alltid ta beslutet om vissa dokument skall skannas tillsammans eller var för sig. Den svåra biten kommer till namngivningen av dokumenten. Det skall nämligen ske enligt en viss mall, men för att veta vad dokumenten skall namnges till måste man förstå vilken typ av dokument det är man har i handen. Detta är således mer komplext än vad det låter. När man skannat och namngivit dokumenten skall man e-posta namnen på dokumenten till hela firman.  Detta sker enligt en särskild e-postmall. När detta är gjort får man invänta besked om man skall ändra namn på dokumenten. I så fall får man tillbaka en rödmarkerad ändring i e-postsvaret och besked om hur dokumentet skall distribueras. Då är det bara att ändra i dokumentet och sedans skicka tillbaka en bekräftelse på att det är ändrat och att dokumentet är distribuerat. Det var väl mer eller mindre det som hände första dagen på jobbet. Jag var helt slut när dagen var slut.

 

Jag gjorde under dagen några intressanta iakttagelser. Det förs i princip INGA samtal alls. Vill man säga något får man e-posta. Detta beror främst på att man delar rum. Det sker inget som helst privatsurfande eller onödiga toabesök. Jag vågade inte ens gå på toa, förrän det var lunch. Inga som helst kaffe/teraster och inget tumrullande. Här arbetas det stenhårt – på ett sätt som jag är helt ovan vid. Det är inte heller några gemensamma luncher. Jag gick själv och lunchade. Jag noterade emellertid att Chef 1 och Chef 2 gick  tillsammans.

 

På kvällen åt jag en färdigrätt från Marks & Spencer. Pasta med spenat och pinjenötter och kollade på Bride Wars. Gillade filmen. Särskilt roligt var det att se alla fina bröllopsklänningar. Jag träffade ingen av mina mystiska grannar. De verkar inte vara hemma så mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback