Romantik

Jag tror det finns två typer av romantiker. Den ena är romantisk av genuint intresse, som en vän sa till mig: att han tycker om att visa omtanke och gillar att göra andra glada och överraska". Det är ett tecken på genuint intresse.

Sen tror jag att det finns en annan typ av romantiker. Playertypen. En kinesisk utbytesstudent som bodde i min korridor så att det roligaste ordet hon kunde på kantonesiska var "Fa Sam" ni får ursäkta stavningen. Det betyder på svenska Blom-Hjärta och det är en direktöversättning av hur deras ord för Player är. Playerordet får så mycker mer perspektiv på kantonesiska, för det är precis ett begrepp för den andra typen av romantiker. Man behöver ju inte nödvändigtvis vara en player som är singel, men jag har träffat en del Blom-hjärtan som har flickvänner men ändå försöker romantisera andra tjejer. Att just Blom-hjärta passar så bra är för att den typen av romantiker gärna kommer med presenter för att charma en flickas hjärta. Det kan en genuin romantiker också göra, men han har ett annat syfte, han ser det inte som en sport att charma tjejer, såsom de flesta players gör.

Sen vill jag bara säga en sak till: Fram med fler vardagsromantiker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback