var är alla unga, snygga och välklädda på mdh?

Idag har jag återigen suttit på MDH:s bibliotek. För den som inte vet är MDH en förkortning för Mälardalens högskola. Jag har gjort några intressanta iakttagelser under min vistelse där. Jag har då gjort jämförelserna med vad jag är van vid på Uppsala Universitet.

På MDH är nästan alla äldre än mig. Jag skulle gissa att medianåldern är nånstans runt 36 och medelåldern ligger nog på 29. Varför är det så? Vill de äldre som väljer att studera inte plugga på ett universitet som är mer prestigefullt än en högskola, eller är det så att MDH passar bättre när man har familj eller vad är det som skiljer dessa lärosäten åt? Jag vill inte säga att det inte finns några äldre i Uppsala som studerar, men de är ytterst få.

En annan fråga som jag inte begriper mig på är: Var är alla snygga? För det första har jag inte sett till så många killar så dem kan jag inte uttala mig om, men alla tjejer verkar så mycket mer oattraktiva här. Jag vet inte om det är utseendena i sig eller om det är att de inte har någon som helst klädstil.

Jag kanske helt enkelt är indoktrinerad i min syn, jag är van vid att se den typiska bilden av manliga Stockholmare varje dag och piffiga tjejer i höga klackar. Jag förstår ju naturligtvis att alla inte går klädda så i Uppsala heller, men det är en väldigt intressant iakttagelse.

För mig är allt detta som en kulturkrock. Kanske en skön sådan. Min första dag hade jag mina vanliga kläder på mig och smink när jag skulle till biblioteket, men idag struntade jag i hälften av sminket och tog på mig en gosig tröja. Det är faktiskt rätt skönt att slippa bry sig om utseendet när man ska till biblioteket att plugga. I biblioteket i Uppsala där jag brukar plugga är det "fashion show" varje dag.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ja det är intressant. Jag tror att många som pluggar till uppsala pluggar där då de är unga och många kommer ju från andra städer. äldre stannar nog kanske hemma eller i närheten av där de bor? Det var inte en genomtänkt tanke men spontant tänker jag så...jag kan störa mig på alla dyra snygga kläder folk har på Universitetet här. känns ju som att man blir uttittad då man inte har enbart märkeskläder =)

Postat av: Sparkle

det är för att du pluggar i sthlm :) i Uppsala är det fullt av stockholmare som är för fina för sthlm :) Uppsala är ju den anrikaste studentstaden :) så du kan ju tänka dig hur uppsala är :)

2005-11-01 @ 19:30:44
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Sandra

hehe men pluggar man med Madeleine så är man ju själv lika bra som hon och behöver inte uppsala ;-P

2005-11-01 @ 19:40:43
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: stina

Jag är 34 och pluggade i min dåvarande hemstad, Gävle. Det hade aldrig funkat med att pendla till Uppsala med då två barn på 1,5 år och 3,5 år och en karl som ALDRIG var hemma. Därför pluggade jag på hemmaplan - det enda alternativet. I Gävle var det ingen modeshow, eller så stod jag + två till yngre för den i min klass. Ingen brydde sig, det var inte personer med sådant intresse. Men bland ekonombrudarna fanns det överrepresentation av 22 åriga blonderade bystiga brudar. Men visst, det är olika kulturer på olika skolor.

2005-11-05 @ 22:15:52
URL: http://passionforfashion.webblogg.se
Postat av: Sparkle

Tack för ditt inlägg :) Det är alltid så roligt att höra hur det är på andra skolor :) Du har precis bevisat det jag och en kompis pratade om. Ekonomer är väldigt fixade :) Undrar varför :) Nån som vet?

2005-11-06 @ 09:41:54
URL: http://sparkle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback