bloggens informella svenska

Några av er kanske uppfattat att min blogg inte innehåller 100% korrekt svenska. Vill bara kommentera detta. Detta är en blogg och därför anser jag att svenskan inte behöver vara korrekt. Den får vara informell och inkorrekt. Däremot läste jag en artikel i modetidningen King, där en artikel innehöll inkorrekt svenska, blev jätteupprörd. Tidningsartiklar bör innehålla korrekt svenska, åtminstone artiklar som är allvarliga, att vissa artiklar innehåller slang eller något är inget jag stör mig på, men den som inte kan hålla i sär de, dem och dom bör inte skriva i en rikstäckande tidning, ingen tidning alls för att vara i mitt tycke. Särskilt inte om personen i fråga är född svensk och bör ha lärt sig det svenska året sen personen är nyfödd. Under sådana omständigheter finns inga ursäkter. Så det så!

Kommentarer
Postat av: fredrik

gillar inte king dom har pratat illa om min musiksmak

2005-10-01 @ 22:45:25
Postat av: Sparkle

jasså i vilket nummer då? :) vad sa dom?

Postat av: fredrik

nr3 2005 sid 123

2005-10-01 @ 23:10:30
Postat av: Sparkle

ok ska kolla om K har den, varför läser du King förresten? det är väl inte direkt din stil? eller har du ändrat dig sen sist vi sågs? :)

2005-10-01 @ 23:12:29
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Sparkle

sidhänvisningen stämmer inte

2005-10-01 @ 23:18:29
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag tycker överhuvudtaget illa om när folk (inte bara journalister) använder "de" och "dem" felaktigt! Om man inte behärskar när man ska använda vilket så kan man ju bara skriva "dom" och inte ta sig vatten över huvudet!

2005-10-02 @ 19:35:07
Postat av: Sparkle

Håller verkligen med!

2005-10-02 @ 22:18:20
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Anders

Hej,
Jag är nyfiken på vilken artikel det är som är felstavad. Kan inte du mejla mig och berätta vilket nummer och vilken sida?

//Anders

2006-11-09 @ 23:58:05
Postat av: Anders

Hej,
Jag är nyfiken på vilken artikel det är som är felstavad. Kan inte du mejla mig och berätta vilket nummer och vilken sida?

//Anders

2006-11-09 @ 23:58:05
Postat av: Sparkle

Anders: Svårt att maila dig när jag inte har din mail :)

2006-11-11 @ 12:57:05
URL: http://sparkle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback