Varför Science Fiction och övernaturliga serier/filmer är så bra

Många håller nog inte med mig. Flera tycker säkert att allt sånt är jättedåligt. Men faktum är att många tittar på det. Jag tänkte huvudsakligen rikta in mina tankar på serier, för det var det jag tänkte på först.

Det finns en distinktion har jag märkt. Tjejer gillar övernaturliga serier, medan killar är mer för Science fiction. Jag tror det finns en ganska enkel förklaring till det. Science fiction handlar ju oftast om framtida teknik. Killar är ju väldigt intresserade av sånt. Tjejer är mer för det övernaturliga, där det ofta förekommer häxor osv. Nu har dock Science fiction genren börjat flirta lite med tjejer och gjort Science fiction light, anpassad för tjejer, nämligen Dark Angel, vilket var en bra serie, tills det kom till sista säsongen, vilket gjorde serien helt outhärdlig.

Vilka serier är då typiska för tjejer och killar? (I mina ögon)

Science fiction, killar: Star Trek

Övernaturligt, tjejer: Buffy-the vampire slayer, Förhäxad.

Science fiction light: Dark Angel, Roswell

Sen finns det ju en del serier som riktar sig till både tjejer och killar. Exempelvis Arkiv X.


Personligen så älskar jag både Science Fiction och Övernaturliga serier.

Mina personliga favoriter är: Startrek Voyager, Buffy och förhäxad.

I filmväg finns många bra val, mestadels Science fiction av någon anledning. Femte elementet är en oförglömlig film.

Kommentarer
Postat av: Zop

Man får inte glömma den gamla klassiska TV-serien V (som jag gärna ser i repris snart). Andra favoriter är Red Dwarf och Futurama. Star Trek har jag alltid tyckt varit lite stelt och trist.

2005-10-31 @ 14:21:14
Postat av: Sparkle

V känner jag inte alls till... :/ vad är det för nån?

Postat av: Sabina

v är en gammal serie.. vet inte riktigt från när.. handlar om utomjordingar som kommer till jorden.. det vanliga typ :P

tror du har rätt i dina funderingar.. jag är tjej
och gillar inte sci-fi men är väldigt inne i serier som buffy, förhäxad, kylie xy, supernatural, heroes, lost, roewell och the 4400 :) love it!

2007-12-06 @ 23:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback