Ångest

När detta år är slut har jag examen. Nu har jag fått ångest vad jag ska göra med mitt liv. Det finns 3 kategorier av arbetsplatser jag kan tänka mig. Men 2 av dem gör att om man väljer den kategorin kommer man förmodligen aldrig kunna byta. Väljer man den 3e, så finns det 4 alternativ till att lyckas få ett bra jobb.  Det är så svårt för den 3e ger så otroligt mycket ansvar, men det är oxå det jag är mest intresserad av. Men jag kommer nog få mycket press på mig att göra rätt, för vår lärare pratade om skadeståndsskyldighet om man gör fel....det låter så hemskt...klarar man den pressen....? Han berättade att en person i toppskiktet av denna kategori hade gjort fel, så kan en person där göra fel så kan ju jag oxå göra det....

Vad vill jag göra egentligen?
Var kan jag få jobb?
Är lönen viktig?
Är arbetsuppgifterna viktiga?
Är kreativitet viktigt?

Hur ska jag göra....? Det är så svårt att avgöra, när man inte läst alla kurser än...


Typisk arbetsplats 1:  Beror på vilken avdelning man kommer in på... och om det är trainee eller vanlig anställd. Finns definitivt möjligheter att avancera, men kanske är uppgifterna inte så stimulerande  vissa fall...beror väl helt på.... sen beror det på vad jag ska läsa i höst. En sak är säker. Kommer inte ha användning för det jag läser nu och inte exjobbet och kanske inte heller kursen jag ska läsa i höst. Däremot finns väldigt stora möjligheter att ha användning av det jag läst förra terminen.

Typisk arbetsplats 2: Vet inte så mycket om denna typ av arbetsplats. Förmodligen väldigt rolig. Säkerligen vissa möjligheter att avancera. Kan säkert få en del användning av min utbildning, men har man väl börjat där kan man inte gå tillbaka till sina rötter så att säga.

Typisk arbetsplats 3: Detta är den traditionella arbetsplatsen, som jag har sagt att jag vägrar jobba på, men denna kurs jag läser nu har förändrat mig. Älskar denna kurs, vill komma in på en liknande kurs i höst, samt att exjobbet relaterar till den här typen av arbetsplats. Däremot får man sån otrolig press på sig att göra rätt, minsta fel kan vara ödesdigert. Svårt är det oxå att få jobb på detta ställe. Krävs vissa sidomeriter om man vill ta sig någonstans.... Något annat viktigt är ju samtidigt, att jag bara är intresserad av de ämnen jag läser, vill inte hålla på med något annat...

Usch jag blir gaaaaaaaaaalen....kan inte sluta tänka på det heller...även fast jag inte borde....måste sluta obsessa :( kan ju inte veta hur det kommer se ut framöver lixom...


Ska inte tänka något mer på det här nu....ska ignorera mina tankar... (för övrigt vill jag helst ändå till arbetsplats 3....men...nä måste sluta tänka på detta nu)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback