Alkoholmonopolet

Jag skulle vilja säga min mening om alkoholmonopolet. Jag tänker inte göra en rättslig analys av monopolet eller diskutera EG-rättens inflytande på det framtida monopolet. Vad jag däremot vill säga är att jag ställer mig tveksam till hur effekten skulle bli på den svenska folkhälsan om det togs bort. Med en större lättillgänglighet ökar troligen konsumtionen. Finns det på ICA, dit man kan gå varje dag om man vill, om man bor centralt, ökar gissningsvis chansen att man känner för en flaska vin. Jag tror inte vi kan bortse från de frestelser helt som vi ser i butikerna. Möjligen är det så, för att vi helt enkelt inte är vana vid vin i en matbutik. Kanske kommer lusten att köpa vin minska i takt med att nyhetens behag minskar. Det är svårt att veta. Dock tror jag att tillgängligheten kommer att leda till en ökad konsumtion av alkohol, vilket i sin tur kan komma att orsaka problem såsom inre skador eller alkoholism. Visserligen fungerar det i andra länder att inte ha ett alkoholmonopol, men det behöver ju inte betyda att vi behöver ta bort vårt alkoholmonopol.

Däremot är jag inte emot alkoholförsäljning via internet. Jag finner inte att det på något sätt skulle skada folkhälsan, eftersom det inte i sig ökar tillgängligheten till akohol. I den meningen tycker jag inte att alkoholmonopolet bör bistå.


Kommentarer
Postat av: Maisha

Hm... intressant men fattade inte riktigt om du var för eller emot monopolet? När jag bodde i England kunde man köpa vin i mataffären men jag drack personligen inte mer för det. Bara en liten upplysning :-)

Postat av: Sparkle

Jag är inte emot försäljning via internet. Säkert dricker inte alla mer för att det finns i matbutiker, men jag kan nog med stor chans gissa att många skulle konsumera mer. Jag skulle det garanterat!

2006-05-10 @ 23:24:13
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Anonym


Har man inte högre tankar om vuxna människor, än att man tror de dricker vin utifrån hur lättillgängligt det är, ja då borde man förbjuda det helt.
Nej, inspirera istället till engagemang för sunt nyttjande genom att lyfta fram kvalitet och svenskt hantverk, även om den kostar lite mer. Det gör inte systembolaget. För dem handlar allt bara om pengar.
Jocke

2007-06-07 @ 19:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback