SJ= Utsugare!?

När jag köpte mitt pendelkort för pendling med SJ mellan Eskilstuna och Stockholm blev jag rekommenderad ett månadspendelkort. När jag pendlade från Uppsala till Stockholm hade jag istället bara ett kvitto som jag visade upp varje gång.

Problemet med sättet jag har nu är att varje gång jag ska resa med SJ måste jag aktivera kortet i en automat på stationen innan man kliver på. Det finns flera typer av såna kort. Man kan endera fylla på med pengar (värdebörs) eller förbetala för en månads resor. (Tror det finns ett alternativ till) Jag betalar alltså 2700 kr i månaden och får resa så mycket jag bara kan mellan Stockholm och Eskilstuna under de 30 dagarna. Enda problemet är då att jag måste aktivera kortet.

Igår när jag skulle åka hem hade jag mycket att bära och mådde jättedåligt (jag åkte hem för att jag var sjuk) så jag glömde helt enkelt aktivera kortet. Jag kom på det när de sa att det var tid för avgång, så skulle inte hinna aktivera kortet.

Jag har hört förr andra som har råkat glömma aktivera sina förbetalda kort. Det brukar bli ganska obehagliga diskussioner mellan biljettkontrollant och de människorna. Det är nämligen så att har man glömt aktivera kortet inför resan och det betyder alltså att dessa personer måste betala en ny biljett till kostnaden av SJ:s extra 20% kostnad för att man köper biljetten på tåget. Det blir alltså mycket dyrt. Särskilt med tanke på att man redan förbetalt sina pendelresor, men i all hast/stress råkat glömma aktivera kortet innan man klev på tåget.

Jag hade då som sagt glömt att aktivera mitt kort. Fick lite lätt panik över att behöva betala typ 150 kr helt i onödan, så jag rotade igenom mina kvitton i plånboken och hittade ett kvitto på när jag köpt det och att det var ett periodkort. När hon kom och skulle kolla om mitt pendelkort hade aktiverats inför resan sa jag som det var och visade kvittot. Hon accepterade då mycket motsträvigt och sa: Egentligen skall du köpa en ny biljett på tåget när du glömt aktivera, men det får gå för den här gången för att du visade kvittot.

Vilken jävla tur att jag hade kvittot.

Min poäng är att det är ett system som inte funkar. De förväntar sig att folk ska glömma så de kan ta ut extra betalt när de glömmer. UTSUGARE!!!!!!

Tycker inte systemet fungerar om man ska ha det såhär, varför ska månadsbetalare över huvudtaget behöva aktivera sina kort???? Jag tycker det är förståeligt att de som har värdebörs måste aktivera det, för då dras ju bara pengar när de åker, men vi som har fria resor borde inte behöva aktivera korten. Särskilt inte när man känner sig hotad att inte göra det. Det orsakar mycket stresskänslor att behöva oroa sig för att man kanske råkat missa att aktivera kortet.

De borde sannerligen se och lära av SL.

Ett kvitto där det står hur länge det är aktivt borde räcka, sen får man spara det i en plastficka. Det skulle gå hur fint som helst att köpa dem ur de blå apparaterna som brukar finnas brevid spåren.

Tänk på det SJ!

Aktiveringsbara pendelkort kan de med värdebörs hålla på med.


Kommentarer
Postat av: Sofie

är det inte jobbigt att pendla så mycket?
snygg design på bloggen!

Postat av: Josefine

vad kan man säga? det är SJ...

2007-01-18 @ 14:09:13
Postat av: Sparkle

Sofie: jo, det är lite jobbigt att komma hem så sent varje dag och gå upp så tidigt, men annars funkar pendlingen super. Får me-time och kan göra vad jag vill :) oftast läser jag böcker eller läser en av alla 3 gratistidningar jag tar varje dag :)

2007-01-18 @ 16:31:02
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Sandra

Det är ett jättedåligt system! När jag pendlade såg korten ut som sl-korten så man såg vilka datum det gällde. Varför kan de bara inte ha en automat på tågen istället så man slipper stressa! Eller är det så att det är pga alla resor som måste betalas extra pga glömd aktivering som gör att det går bättre för SJ igen`? ;-)

2007-01-18 @ 21:05:33
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Sparkle

jo det sista du sa är nog det som stämmer tror jag, Sandra :)

2007-01-18 @ 22:35:35
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Emilee

SJ måste vara Sveriges sämsta företag. Dom smyghöjer alla priser hela tiden och köper man biljett på tåget kostar det helt sjukt mycket. Om jag ska åka från Hallsberg-Örebro (En resa som tar 20 min) så kostar det 35:- att köpa biljett på stationen, men om man inte hinner det så får man betala 105 spänn på tåget. Sinnessjukt!

2007-01-23 @ 12:45:07
URL: http://emilee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback