Vad du kan göra för miljön

Jag är mycket intresserad av miljö. Det har jag alltid varit.

Jag vill dela med mig om vad jag gör för miljön och ge några tips om hur ni kan göra, om ni inte redan gör mycket för miljön.


1. Jag återvinner allt utom mjukplast. (plastpåsar) Ämnar börja med det snart. Jag återvinner alltså alla batterier, elektroniska produkter, hårdplast, kartonger (alla kartonger alltså, mjölförpackningar och allt liknande inkluderat), metallförpackningar, tidningar.

2. Jag slänger aldrig några plastpåsar om de inte utnyttjats till max, alltså slänger jag skräp i gamla ica-påsar och använder fruktplastpåsar till toalettens sanitetskorg (eller vad såna där nu kallas)

3. Jag använder inte onödiga hårprodukter. Alltså ingen hårspray eller sånt, även om det nu inte är klassat som miljöfarligt nuförtiden. (äger dock en, men har typ använt den en gång inför bröllopet i somras. Min första hårspray nånsin)

4. Jag slösar inte på tvättmedel eller diskmedel.

5. Jag köper inte plastförpackningar ute om jag inte kan återvinna dem. Om jag har något val vill säga, ibland finns det bara plastförpackningar om det inte finns något annat alternativ och man dör av hunger i annat fall.

6. Jag färdas med kollektivtrafik.



Jag tror jag ska uppdatera den här när jag kommer på något mer. Säg till om ni själva kommer på något så ska jag lägga till

Kommentarer
Postat av: Anonym

I like that you like the environment.

Postat av: Jane

Gamla klassiker kanske... men köpa KRAV och ekologisk mat är ju också enkla sätt. För att inte tala om att köpa grönsaker och frukt som odlas i Sverige, de fraktas inte lika långt som produkter från andra länder. Släcka lampan när man lämnar rummet, laga mat med lock på så att värme inte åker ut, stänga av värmen på spisen precis då maten är klar och utnyttja värmen som är kvar för att hålla maten varm istället för att låta spisen stå på, alltid vädra snabbt och kanske skruva ner elementen nån grad... sparar på ju elräkningen också och man njuter mer av en varm kopp te då.

2007-01-09 @ 21:38:27
Postat av: Sparkle

jättebra förslag Jane. :) jag gör faktiskt allt av det utom att handla KRAV-odlat. Det gör jag faktiskt inte regelbundet :)

2007-01-09 @ 22:04:20
URL: http://sparkle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback