Londondagboken: Måndagen den 31 Augusti 2009 - Avresa till London

Dagen för avresa till London. Jag gick upp 03.30 på morgonen. K gick också upp solidariskt med mig. Han hade nämligen lovat att följa med mig till Arlanda Express som skulle gå klockan 05.20. Flyget skulle avgå 07.55.

Jag var framme 9.35 brittisk tid. Det var inga problem att hämta väskan och så. Sedan var det bara att bege sig till tunnelbanan för att köpa månadskort på undergrounden. Det var extremt dyrt. Kostade mig 2 000 kr. Inget mot SL-kortet i Stockholm med andra ord.

Efter mycket slit kom jag till stället där jag skulle hämta nyckeln. När jag väl kom dit vid klockan 11 fick jag beskedet att ingen skulle komma förrän klockan 12, så fick tyvärr vänta. Servicen på stället var rätt dålig. Killen som jobbade var dålig på engelska och inte alls särskilt service minded.  Det var en bank holiday, så de hade inte alls öppet den dagen. Man fick betala 20 £ för att få nyckeln den dagen. Sedan började den jobbiga biten visade det sig – att byta linje innebär att man byter våningsplan. I Londons underground finns det inte rulltrappa på så många ställen. Höll på att slita ihjäl mig.

När jag väl kom till lägenheten visade det sig att lägenheten var i lite bättre skick än vad jag hade fått höra. Hade väntat mig ett råtthål i princip. Jag hade fått veta innan att jag skulle få dela lägenhet med typ 5 andra personer. Så var inte fallet visade det sig. Det var en trerumslägenhet, men en riktigt stor sådan. Köket hade en elektrisk gasspis –läskigt och badrummet hade ett inte allt för fräscht golv. Det verkade lätt vattenskadat – eller i vart fall buckligt av vatten. Det luktade dock inte vattenskadat eller så.

Däremot verkade personen som bodde i mitt rum innan mig inte varit så renlig. Det var klibbiga ytor överallt på bordet och fönsterbräden och på hyllorna, så jag började med att torka av dem med våtservetter. Golvet verkade inte heller så fräscht. Det såg ut att behöva dammsugas. Det är ju heltäckningsmattor överallt i England så ock i vår lägenhet. Eftersom det inte var så fräscht i rummet kände jag inte direkt för att sova i de sängkläder som ingick i lägenheten, så jag bestämde mig för att åka ut och försöka köpa nya. Jag kom även på att jag hade glömt att packa handdukar. Jag tänkte även kolla upp var jag skulle jobba. Jag hade skrivit ut en karta till kontoret där jag skulle jobba. Jag hade naturligtvis även skrivit ut kartor till företaget där jag hämtade nyckeln och till adressen där jag skulle bo.

Jag åkte till High Street Kensington, som är närmaste underground till adressen där jag skulle jobba, och helt fantastiskt nog visade det sig vara en stor shoppinggata. Precis vid ingången finns min favvo- Marks & Spencer. De säljer ALLT! Så jag köpte ett billigt set med lakan, örngott och påslakan för 20 £. Tror inte att de säljer sådana set i Sverige. Har i vart fall aldrig sett någon som säljer alla tre i samma förpackning. Sedan köpte jag även billiga handdukar där. Minns inte vad de kostade, men det var inte så mycket. Två handdukar för ansiktet och en större för kroppen. Matchande! På bottenvåningen har de en stor foodhall. Där lunchade jag. De facto så åt jag nog den godaste hamburgaren jag någonsin ätit där. Den innehöll bland annat svamp och schweizisk ost. Den måste jag äta igen när K eller Johanna kommer och hälsar på. Passade självfallet på att köpa med mig lite godsaker från M & S. Jättegoda chips av någon spännande smak som inte finns i Sverige, lite fruktgodis (typ motsvarande Malaco Truly Juicy Fruit) samt nektarier och minibananer. Köpte även lite färdigmat. Kall pastasallad med spenat och pinjenötter.

Det var inte svårt att hitta till kontorsadressen där jag skulle jobba.

Jag har noterat att London är smutsigare än jag trodde. Märkte när jag snöt mig, eftersom jag var lite snuvig, att det var svarta partiklar i snoret. Äckligt!

På kvällen träffade jag ingen av mina rumskamrater.

Ja, det var nog allt som hände den första dagen.


Kommentarer
Postat av: Miss C

Härligt skrivet! Mycket info! Känns nästan som man varit med och suttit i din ficka och tittat ut och upplevt allt som du gjorde första dagen! Har heller inte sett att lakan ingår i set i Sverige...Svarta partiklar...haha! Hmmm blir intressant att läsa vad som händer i morgon. Är redan nyfiken!

2009-09-10 @ 22:27:49
Postat av: Sparkle

Hihi, vad roligt :)

Postat av: josie

set finns sällan Sverige - om man inte näthandlar dvs, förekommer vid sällsynta fall i butik. Jag älskar M&S - deras food section är fantastisk! Saknar England så mycket ibland... ska tydligen finnas ngn specialvariant av dammsugare som rengör dessa horribla heltäckningsmattor på djupet dock...



stör inte alls att det saknas mellanrum mellan styckena, det flyter bra ändå iom att det blir som en halv blankrad, oftast.

2009-09-10 @ 22:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback